Preventie hartvaatziekten – Praktijk Sanders – Enschede

Huisartspraktijk J.B. Sanders

Het laatste nieuws over onze praktijk, zoals bijvoorbeeld afwezigheid of vaccinaties vindt u onder het kopje Nieuws of volg ons op facebook!

Verder vindt u op op deze website onder andere alle informatie over onze praktijk en gezondheidsinformatie. Ook kunt u zelf recepten aanvragen, afspraken inplannen of een vraag stellen via onze Patiëntenomgeving. Gebruikt u dit voor het eerst? Doorloop dan de eenmalige registratie door een account aan te maken. Zodra wij uw account hebben gekoppeld aan uw dossier, krijgt u hiervan een bericht en kunt u gebruik maken van de diensten.
Let op i.v.m. het Coronavirus is het tijdelijk niet mogelijk om zelf een afspraak in te plannen.

Preventie hartvaatziekten

Glanerbrugse huisartsen werken met het project “Voorkomen Hartvaatziekten”

Zoals steeds duidelijker wordt blijkt onze huidige westerse leefstijl vaak een vergroot risico op het krijgen van een hart-vaatziekte op te leveren. Dit zijn aandoeningen als een hartinfarct, verstopte kransslagaders, beroerte, verstopte beenslagaders etc. In publicaties werd gemeld dat met name de regio Twente erg matig scoorde wat betreft de gezondheidssituatie van de bevolking.

De huisartsengroep Glanerbrug is dan ook van mening dat ook hier voorkomen beter dan genezen is. De huisartsen hebben daarom reeds in 2006 een project gestart waarmee ze het risico op het (opnieuw) krijgen van een hart-vaatziekte proberen te verkleinen.

Hiertoe worden alle patiënten die bekend zijn met een hart-vaatziekte opgeroepen voor het spreekuur van de praktijkverpleegkundigen. Deze praktijkverpleegkundigen zijn speciaal hiervoor aangesteld. Zij hebben zich verdiept in alle aspecten rond het risico op het krijgen van een hart-vaatziekte. Behalve patiënten die al bekend zijn met een hart-vaatziekte worden ook patiënten opgeroepen waarvan bekend is dat ze een verhoogd risico lopen op het krijgen van een hart-vaatziekte. Bijvoorbeeld patiënten met een verhoogd cholesterol, patiënten met een te hoge bloeddruk en rokers boven de 50 jaar. Ook patiënten met reuma en patiënten met een slechte nierfunctie worden gescreend

Tijdens het spreekuurbezoek worden de verschillende risicofactoren in kaart gebracht. Het gaat om zaken als rookgedrag, mate van bewegen, alcoholgebruik, voorkomen van hart-vaatziekte in de familie. Verder wordt gekeken of er overgewicht is, de bloeddruk wordt gemeten en via het laboratorium worden de suiker en de vetten in het bloed gemeten. Nadat al deze gegevens verzameld zijn wordt elke patiënt met de eigen huisarts doorgesproken en volgt er een “advies op maat”. Tevens worden controles afgesproken om te zien of het lukt de verbeteringen voor elkaar te krijgen.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat deze intensievere aanpak van de risicofactoren helpt in het voorkomen van het (opnieuw) krijgen van hart-vaatziekte. We hopen en verwachten dan ook dat dit project bij zal dragen aan een “gezondere” patiëntengroep van de Glanerbrugse huisartsen.

Sinds 2006 worden in dit project honderden patiënten regelmatig gecontroleerd en van adviezen voorzien.

Huisartsengroep Glanerbrug