Preventieconsult – Praktijk Sanders – Enschede

Huisartspraktijk J.B. Sanders

Het laatste nieuws over onze praktijk, zoals bijvoorbeeld afwezigheid of vaccinaties vindt u onder het kopje Nieuws of volg ons op facebook!

Verder vindt u op op deze website onder andere alle informatie over onze praktijk en gezondheidsinformatie. Ook kunt u zelf recepten aanvragen, afspraken inplannen of een vraag stellen via onze Patiëntenomgeving. Gebruikt u dit voor het eerst? Doorloop dan de eenmalige registratie door een account aan te maken. Zodra wij uw account hebben gekoppeld aan uw dossier, krijgt u hiervan een bericht en kunt u gebruik maken van de diensten.
Let op i.v.m. het Coronavirus is het tijdelijk niet mogelijk om zelf een afspraak in te plannen.

Preventieconsult

Het risico op ziekte is nooit precies te voorspellen. U kunt wel te weten komen of uw risico op bepaalde ziekten misschien hoger is. Suikerziekte, hartinfarcten en beroertes zijn ernstige aandoeningen. Als u op tijd weet wat uw risico is op het krijgen van deze ziekten, dan kunt u zelf dit risico wellicht verkleinen.

Suikerziekte, hartinfarcten en beroertes hebben voor een groot deel dezelfde oorzaken.
Uw risico hierop is groter als u:

• ouder bent dan 45 jaar;
  • familieleden hebt die voor hun 65e levensjaar suikerziekte, een hartinfarct of beroerte, of  schade aan de nieren kregen;
  • van Surinaamse-Hindoestaanse afkomst bent en 35 jaar of ouder, en als u van Turkse of Marokkaanse afkomst bent en 45 jaar of ouder; u hebt dan een groter risico op suikerziekte; het is verstandig om eens in de drie jaar uw bloedsuikergehalte te laten prikken;
  • rookt;
  • te zwaar bent;
  • lange tijd een hoge bloeddruk hebt;
  • eerder een hoog bloedsuikergehalte gehad hebt, bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap;
  • een hoog cholesterolgehalte in uw bloed hebt;
  • te weinig beweegt; met te weinig bedoelen we minder dan 30 minuten per dag;
  • ongezond eet, bijvoorbeeld te veel, te vet of te zout; het is ook ongezond als u te weinig groente en fruit eet.

De risicotest is geschikt voor patiënten  vanaf 45 jaar, die nog niet gecontroleerd worden voor hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en/ of een verhoogd cholesterol.

Voor het bepalen van uw risico dient u 6 vragen te beantwoorden. U kunt deze beantwoorden door het onderstaande formulier te gebruik of door het in te vullen en te printen van de website www.testuwrisico.nl

Klik hier voor het formulier voor de risicotest.

Afspraak maken

Indien u alle punten heeft opgeteld en u heeft als man 30 of meer punten of als vrouw 35 of meer punten, is het aan te raden een afspraak te maken bij de praktijkondersteuner van uw huisarts om uw bloeddruk te laten meten en de resultaten van het bloedonderzoek (dat vooraf aan de geplande afspraak is verricht) te bespreken.

Hebt u minder dan de boven genoemde punten op de vragenlijst, maar hebt u wel risicofactoren, bv roken of ernstig overgewicht, ook dan kan het voor u zinvol zijn een afspraak te maken bij de praktijkondersteuner van uw huisarts om samen met u te bepalen of en welke ondersteuning u wenst om deze risicofactoren te behandelen.